Tips til at vælge rigtigt træk eller løftespil (hoist)

Nogle gode tips og råd:

Mange kunder investerer i et træk-eller løftespil mere eller mindre i blinde.
Undgå fejlinvesteringer og invester lidt tid i at læse vores gode råd.
Er du stadig i tvivl kan vi altid kontaktes via telefon eller email.

Produkter, du kan stole på!
Desværre betyder billige priser ikke, at du også får et godt træk- eller løftespil. I denne branche er forholdet mellem pris og kvalitet et velkendt faktum.

Vi har taget os tid til at finde gode og kvalitetsbevidste producenter og dermed lykkes at skabe bedre og sikrere produkter samtidig med, at vi kan tilbyde attraktive priser.

Mange virksomheder har bemærket dette.

I dag udgør erhvervskunder omkring 75% af vores kundebase, og vi er stolte af vores meget lave antal reklamationer.

Vores produkter bruges overalt, hvor de skal trækkes og løftes til lands, til vands og i luften, og sælges til industrielle og private kunder.

Illustreret guide til trækspil

Vælg rigtig størrelse på elspil (winch) eller hoist.
For at sikre rigtigt valg af træk- og løftespil (elektriske- og hydrauliske) samt brug heraf anbefaler vi meget, du tager tiden til at læse denne information.

 

Forskellen på et trækspil og et løftespil (hoist):

Der er 4 store forskelle mellem et spil og en kædetalje (hoist=hejs): funktionalitet, positionering, kabel vs kæde og arbejdslængde.


Funktionalitet:

En kædetalje kan kun bruges til at løfte byrder. Ud over at løfte belastninger bruges et spil også til at løfte, trække (vandret forskydning) eller spænde genstande. I dette eksempel sammenligner vi et industrielt spil med en mekanisk belastningstrykbremse (skraldehjulsmekanisme). I modsætning til et spil, der kun bruges til at trække laster som på en trailer eller på en bil.

Positionering:

I en løfteapplikation kræver både hejse- og trækspil en struktur direkte over belastningen. Hejsen (hoist) skal installeres direkte over lasten, mens spillet kan installeres i enhver afstand fra lasten, da kablet er placeret direkte over belastningen ved hjælp af remskiveblokke.

Dette er en af de største forskelle mellem et hejse- og trækspil. I praksis skal den person, der ønsker at løfte lasten, kunne stå ved siden af eller tæt på lasten med en hejs. Med et spil er dette ikke nødvendigt. Denne forskel er især tilfældet for håndbetjente taljer og -spil, da elektriske taljer betjenes med en styreenhed eller en fjernbetjening.

Kæde eller kabel:

Et spil bruger et kabel til at løfte en last. Kablet kan være lavet af stål eller syntetisk reb (kendt for mange som Dyneema). En kæde kan ikke bruges på et spil, da kablet vikles på spillets tromle. Dette er ikke tilfældet med en hejs (hoist), hvorfor der bruges en kæde. En kæde er let, meget nem at bruge og billig.

Arbejdslængde:

Kablet vikles på spillets tromle, hvorfor der kan opbevare meget kabel. Den gennemsnitlige løftehøjde på et spil er mellem 15 og 120 meter.
Kæden på en elektrisk hejs samles i en container, mens kæden på en manuel hejse forbliver hængende. I begge tilfælde er den gennemsnitlige løftehøjde mellem 2 og 20 meter.
Finder du ikke det rigtige træk- eller løftespil til dit formål eller anvender spillet forkert risikerer spillets livstid at forkortes med det resultat, at spillet slides op for hurtigt og bryder sammen.

hoist eller spil grafik
Forskel på hoist og spil

(Træk)spil som anvendes under specielle forhold som f.eks. bjærgning, optrækning og 4×4/off road kræver et bedre udrustet produkt end et spil som anvendes mindre f.eks. til at trække en genstand op på en trailer eller bil.

Spil som er monterede på en ”4X4” kan spare meget besvær, og valg af model må derfor overvejes nøje.
Spillet må være tilstrækkelig kraftig til at trække dit køretøj gennem forhindringer som rindende vand, hældninger i terræn, mudder, sne og sand.

Maksimalt wiretræk og brug af elspil:

Det maximale wiretræk er den kraft spillet kan levere i enkelt wire i første lag på tromlen.

Efterhånden som lag af wiren opbygge på spillets tromle øges den generelle trækhastighed, men trækkapaciteten aftager tilsvarende. Se de tekniske oplysninger for det specifikke trækspil.

Hvis du bruger et løftespil til træk, kan belastningen ganges med en faktor på 7 på en plan overflade. For eksempel kan et 100 kg hejs flytte en belastning på 700 kg. På en 20% hældning er dette som eksempel en faktor på 3.Dette tager højde for friktionen på a15%.

Hejsespil har dog ikke en frihjulskobling.
Alle vurderinger og beregninger er baseret på det øverste lag. For hvert lag, der fjernes på tromlen, øges trækkraften med ca. 10%.
Ved brug af en kasteblok øges linjens trækkraft med ca. 85% ved halv hastighed.

Hvis man anvender en kasteblok (pulley) kan man i praksis næsten fordoble spillets trækkapacitet men samtidig halveres trækhastigheden. Se denne glimrende video, som viser korrekt brug af elspil samt nødvendigt udstyr.

Det er god skik og praksis at bruge en kasteblok (pulley) ved tunge træk, da dette mindsker antallet af amp som går gennem spillets motor, hvilket er medvirkende til at motoren bliver mindre varm.

Billige priser betyder desværre for det meste dårlig kvalitet i denne branche.

“The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of a low price has been forgotten”
(Benjamin Franklin)

Hvis man bruger lidt tid på at focusere på et par vigtige ting kan der spares penge, tid og en masse besværligheder.

Mange kunder gør en stor fejl ved ikke at fokusere på spillets ”duty cycle” (se senere i denne artikel).

Hvis man vælger et elspil, der er fremstillet til sporadisk brug og bruger det konstant vil det give problemer.
Desværre vælger mange kunder det billigste produkt (Far East produkter) uden at kende til dette forhold.

Man kan finde 2 tilsyneladende ens produkter med en 100% prisforskel og med samme effekt, men det ene er produceret til sporadisk brug det andet til konstant brug.

Vælg altid et spil, som matcher det brugsmønster spillet er tiltænkt.( check altid “duty classification”)

FAQs:
Hvordan du beregner den nødvendige kapacitet for trækspillet:

Dit trækspil skal have en kapacitet på 1,5 x vægten som skal trækkes. Hvis du f.eks. ønsker et trækspil som skal trække en vægt på 2 tons skal trækspillet have en trækkraft på mindst 3 tons, helst mere.

Kan et elspil bruges til løft?

Ja dit spil kan bruges til løft, men du SKAL implementere en sikkerhedsfaktor på 5:1.
Dette betyder, at trækker dit spil 1000kg kan det maksimalt løfte 200 kg (1/5)

Spil er en trækanordning og bruges normalt ikke til løfteanvendelse.

Hvis du vælger at bruge dit trækspil til løft, anbefaler vi kraftigt at afslutte frispolingsmuligheden for din egen sikkerheds skyld.

Vælg rigtigt batteri til dit 12v (24v) elspil:

På dagens marked er der kun to typer af batterier: Leisure og Deep Cycle, begge kan bruges som spilbatteri, men MEST almindeligt er Deep Cycle (Startbatteri) med minimum 650 CCA. Nedenfor et eksempel:

650CCA elspil batteri
Vælg rigtigt batteri 650CCA elspil batteri

Hvordan programmeres den trådløse fjernbetjening på Warrior (Ninja/Spartan etc) spil:

For at programmere skal du blot:

  1. Sluk for strømmen til modtageren
  2. Sluk for strømmen til senderen (håndsæt)
  3. Tænd for strømmen til senderen (håndsæt)
  4. Tryk og hold IN & OUT knapperne nede konstant
  5. Tænd for strømmen til modtageren
  6. Slip IN & OUT knapperne (bør få et solgt rødt lys på senderen)
  7. (Hvis du ikke gør det) Tryk på den grønne knap på senderen (håndsæt)
  8. Tryk derefter på enten IN eller OUT for at flytte spillet.
  9. Parring fuldført

Hvis sender og modtager stadig har en fejl eller ikke vil parre, skal senderen eller hele sættet udskiftes.

Se eventuelt denne video

Rigtig indtrækningsvinkel (Angel fleet):

Fleet angel illustration

Rigtig indrulning af wire.
Korrekt wirevinkel (”fleet angle”) er afgørende for rigtig placering af wiren, når denne køres ind, hvis man vil undgå “wirejam” på tromlen.
Spillet skal placeres så vinklen mellem tromle og wire kommer så tæt på en 90° centreret vinkel som muligt.
Hvis ikke denne tommelfinger regel overholdes risikeres, at wiren oprulles i tromlens ene side, hvilket resulterer i skade på trækspil eller wire.
Ved indrulning med og uden last kræver en korrekt placering af wiren på tromlen en “modstand” på mindst 10% af spillets kapacitet.

Spillet placeres i længst mulig afstand fra objektet som skal trækkes, hvorved vinklen mindskes. Normalt beregnes afstanden til 1. sheave (“styrehjul”) som 10 x tromlen bredde.

Erfaringer viser, at den bedste indrulning opnås ved indrulningsvinkler under 1.5° for plane tromler.

Hvad er “IP?

I winch sammenhæng læses IP på denne måde:
De to første bogstaver (IP) står for «International Protection».
Det første tal (f.eks. IP67 ) viser, hvor godt enheden er beskyttet mod faste partikler og hvor godt brugeren er beskyttet mod farlige dele.
Det andet tal fortæller hvor meget vand produkter er beregnet til at kunne tåle.
Sådan læses “IP”

IP-2 forskel på grafik

 

 

 

 

IP illustration

Du er nu klar til at finde dit spil i menuen ”Produkter”.

Held og lykke og husk, du er velkommen til at kontakte os hvis du har brug for hjælp til dine overvejelser.
Vi hjælper på bedste måde uden du skal føle dig forpligtiget.

Husk på sandheden i dette ordsprog:
“The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of a low price has been forgotten”

Forskellige klasser af “Duty Cycle”: (afkøling af winchen)

Duty Cycle IEC

dutycycle

Skematisk illustration:

Nederste niveau: hviletid
Øverste niveau: arbejdstid

 

 

 

Andre nyttige oplysninger og illustrationer:
Brug af hoist (løftespil)

Løftespil-hoist

Kasteblok: rigtig brug af kasteblok

Nyttige links:
Kundefotos
Kundereferencer

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk